1

Webinar:

Sådan designer du en flot infoskærm

Har du en infoskærm eller overvejer du at anskaffe en?
Du skal også sikre dig, at du får dit indhold og budskab ud, så det bliver set.

I dette webinar viser vores grafiker, hvordan du kan udnytte de mange muligheder der findes og hvordan du designer en flot og præsentabel infoskærm – som bliver set!

 

Det får du ud af det:

I en halv time går Rune igennem følgende punkter:

  • Formålet med en infoskærm
  • Valg af farver og skrifttyper
  • Skab blikfang
  • Udnyt færdigdesignede skabeloner
  • Design din egen skabelon
  • Gode råd

 

Indhold:

Præsentation af Rune og NordicScreen

Målet med webinaret

Det du lærer i dette webinar er, at designe nogle flotte infoskærme – som bliver det!

Og netop det, at bliver set er utrolig vigtigt, ellers kan det være spild af penge, at have en infoskærm hængende, som ingen ser.

 

Hvad kan du bruge en infoskærm til?

En infoskærm bliver anvendt mere og mere flere steder. Bl.a. internt i virksomheder indkøbscentre, restauranter, hospitaler, hoteller osv. En infoskærm er en af de mest effektive værktøjer til, at få din informationer/budskaber ud til din målgruppe.

Du kan meget hurtigere og billigere udskifte indholdet og du kan skabe noget mere leverende og dynamisk indhold.

Det gode ved en infoskærm er, at det fanger folks opmærksomhed. Vi er vant til en skærm derhjemme fra, når vi sidder i sofaen. Vi er vant til en skærm fra vores computer, vi er vant til en tablet og smartphone. Grundlæggende har skærme bare overtaget fra den “gamle” form for skiltning med plakater og brochurer.

Du kan bruge en infoskærm til at vise KPI/salgstal? Interne nyheder så som fødselsdage, fravær, reklame for produkter, velkomstskærme til gæster, reklamevideoer eller andet.

 

Hvordan fungerer en infoskærm i praksis?

Jeg synes vi skal begynde med software-delen. Det er sådan, at du er nødt til at have noget indhold, som du gerne vil vise på din infoskærm. Og det indhold det skaber du i vores Q-Play Editor, som er en editor hvor du nemt kan indsætte billeder/tekst/videoer/nyheder/kalendere osv.

Det indhold bliver gemt i skyen og her kommer så hardware-delen ind.

Du skal først og fremmest have en infoskærm, så du kan vise dit indhold.

Her hos NordicScreen har vi forskellige hardware-løsninger.

Hvis jeg starter her til venstre, så har vi en HDMI Player, som er et HDMI Stick, der bliver sat til infoskærm.

Ved siden af har vi vores forskellige player-løsninger i form af Windows, Linux eller Android Player, som er nogle små minicomputeren, som man så også kan sætte til ens infoskærm.

Til sidst har vi en indbygget LG Player App, altså en App vi har specieltprogrammeret til LG, så man slipper for ekstra hardware, og så man også faktisk kan spare penge på el-regningen, da man ikke har et ekstra stykke hardware.

Det er sådan set sådan det fungere. Du har dit indhold i Q-Play Editor. Det bliver gemt i skyen. De forskellige typer af hardware du har sat til skærmen, eller indbygget, har så adgang til skyen og henter indholdet. Vores software har desuden en indbygget funktion, at den gemmer indholdet/casher indholdet, så hvis du skulle miste internet-forbindelsen, så vil infoskærmen stadig vise indholdet.

Man kan faktisk benytte en infoskærm til andet end bare, at hænge op på skærmen, som bliver vist i webinaret.

 

Hvad er formålet med en infoskæm?

Det første du skal gøre op med dig selv er, hvad du ønsker at benytte en infoskærm til. Er det til visning af KPI/salgstal? Interne nyheder så som fødselsdage, fravær, reklame for produkter, velkomstskærme til gæster eller andet.

Hvad ønsker du at opnå med en infoskærm.

Her ønsker du sikkert, at dem der ser infoskærmen ser KPI’erne/salgstallene, de interne nyheder, fødselsdage, fravær, reklamerne osv.
Det er mange ting, og hvis du vil vise alle disse ting, så du skal du tænke dig godt om.

For mange informationer er forvirrende, så hold det enkelt.

 

Designfasen

Less is more

Undgå at fylde skærmen ud med en masse tekst, billeder, vejrudsigter, nyheder osv. Et godt råd er, at lave flere skærmvisninger med færre indhold og lad dem køre i rotation. Hvis du har for mange elementer kørende på én skærm, bliver det svært at fokusere på budskabet og du risikerer at forvirrede mere end at bidrage.

Et godt eksempel er Bronuts, som har anvendt vores infoskærme til, at vise deres produkter med prisliste.

Men derimod den anden infoskærm, her er alt for mange oplysninger. Så det man ønsker at opnå men denne skærm, er fuldstændig umuligt at opnå.

Branding

Udnyt din virksomheds visuelle identitet på en infoskærm, og få skabt en rød tråd i ens markedsføring. Dvs. logoet skal være der, det skal være de samme farver og skifttyper, som sandsynligvis er defineret i en designmanual. I vores software kan du nemt uploade logo og egne skrifttyper, så du netop sikrer, at du overholder din virksomheds visuelle identitet.
Hvis du ikke har en design manual eller nogle retningslinjer for din virksomheds visuelle identitet, så kan du designe dine egne skabeloner i vores system, og det skal jeg nok komme tilbage til senere.

Farver

Farver er et ret stort emne, som man kan bruge timer på at tale om. Det skal jeg nok skåne dig for, men derimod forkorte det ned til noget så konkret angående farver til infoskærme, som du kan bruge til noget.

Igen har du sandsynligvis en design manual, hvor der allerede er gjort noget tanker omkring farver, og kombinationer af farver, så hele den visuelle identitet fremstår professionel og signalere det du ønsker.

Men jeg vil alligevel lige vise nogle eksempler.

Det er vigtigt, at have en god balance i farverne.

Jeg fremviser eksempler i videoen.

Jeg har nogle links til hjemmesider, hvor der er mange forskellige farveskemaer, altså en god holdfuld farver, som er sammensat på den gode måde, som du kan tage udgangspunkt i.

Komplementærfarve kontrast

Den komplementære farvekontrast er nok den bedst “kendte” af farvekontrasterne. Komplementær kontrast opstår, når vi bruger 2 farver fra hver sin side af en farvecirkel.

Et eksempel her, er fra Skats gamle hjemmeside, hvor flere kontraster er i spil. En af de fremtrædende er mellem komplementærfarverne gul og blå.
Samme farvekombination byder også på en varme-kulde kontrast mellem de to farver. Og endelig er der også en mæthedskontrast mellem dem. Den gule er klar og lysende, og den blå er støvet og grålig.

Det kan du udnytte i dine infoskærme, for at opbygge en god balance i skærmen, så man får lyst til at kigge på den.

Format: 16:9 / 9:16

Når man skal designe til en skærme, så arbejder man ud fra det format der hedder 16:9 eller 9:16
Her er der vidst et eksempel på 1920 px x 1080 px i bredformat, og hvis du har en skærm i højformat, skal den være 1080 x 1920 px.

Men pixel-størrelsen er faktisk afhængig af, hvilken type skærm du har.

Så for at hjælpe dig, så har jeg lavet en liste i dette slide som du kan bruge, så du ved hvilket format du skal arbejde i. Fx. hvis du ønsker et billede, som fylder hele skærmen, så skal du lave billedet i den px. størrelse, som din skærm kræver, så dit billede bliver helt skarpt.

Tekststørrelsen

Tekststørrelsen bliver i mange tilfælde for lille, når du sidder og designer din infoskærm. Husk altid at tjekke den på en skærm, der hvor du er.

Mange skærme ses fra en afstand på 5-7 meter.

En skrifttype på 20-30 pkt. kan ses fra 7 meters afstand.

En skrifttype på 100 pkt. kan ses fra 26 meters afstand.

Skrifttyper

Ikke alle skrifttype er lige gode på en infoskærm. Benyt skrifttyper som Arial, Helvetica eller Verdana, altså skrifttyper uden “små fødder” for, at sikre en god læsevenlighed. Faktisk er Verdana designet til at være let at læse i en lille størrelse på en skærm.

Højst 2 skrifttyper på én skærm

Hvis du benytter flere bliver det rodet og sænker kvaliteten. Hvis du benytter 2 skrifttyper, så skal de være tydeligt forskellige.

Brug video

Video fanger opmærksomhed og dermed sikrer du, at din skærm og budskab bliver set.
Så hvis du selv har mulighed for, at lave nogle små videoer er der mange studier der har bevist, at videoer bliver meget mere set i stedet for traditionel tekst/billeder.

Du kan gøre din skærm mere synlig og levende fx. ved at indsætte sundhedsstyrelsens Corona video, præsentationsvideo af virksomheder, produktvideo.

Der findes også nogle hjemmesider, hvor du kan lave dine egne videoer. Det er alt fra animationsvideoer til rigtige videoer med forskellige videoskabeloner, og der er nogle links her. Nogle af dem koster et lille beløb og nogle af dem er også gratis.

Færdige skabeloner

Hvis du bare hurtigt vil i gang med at designe en infoskærm i Q-Play Editor, så har vi en masse færdige skabeloner, som du kan tage udgangspunkt i. Der er mange forskellige designs og typer af skabeloner, der er alt fra virksomhedsskabeloner til juleskabeloner.
Enten kan du bruge dem som de er, eller du kan tage udgangspunkt i den og justerer dem som du vil. Det gør faktisk, at du kan komme i gang på meget få minutter.

Design din egen skabelon

Du kan også nemt designe din egen skabelon i fx. Photoshop og importere den i Q-Play Editor. Først er det vigtigt, at du ved hvilken pixelstørrelse, som du skal lave skabelonen i, altså hvilken opløsning din skærm har, hvorefter du opretter et nyt dokument i Photoshop.

Jeg har lavet et eksempel her, hvor der er plads til forskelligt indhold, som jeg ved bliver læst ind i Q-Play Editor. Det kan være billeder tekst og nyheder.

Det er egentlig kun fantasien som sætter grænser for, hvor flotte og elegante infoskærme du kan skabe.

Apps til din infoskærm

Vi har flere specialudviklede integrationer, der er med til at forbedre oplevelsen af dine infoskærme.

Du kan fx. få indsat specielt indhold fra TV2 News, der sorterer voldelige og stødende indslag fra, så nyhederne vises uanset seernes alder. Vi har også udviklet en JobNet App, så du kan vise jobannoncer der er sorteret efter kommune og/eller branche.

Vores Booking App gør det muligt, at integere en kalender fra kendte software så som Google Calender og Microsoft Exchange. Det kan du bruge til at vise fødselsdage, specielle event eller andre aktiviteter. Fordelen er, at alt bliver opdateret automatisk.

Derudover er der muligheder for, at vise video enten fra YouTube eller egne du kan uploade, indsætter billeder, tekst, nedtællingsfunktion, vejrudsigt og meget andet.

Test din skærm

Som noget at det allersidste, så skal du huske altid, at teste om det hele ser pænt ud på en fysisk skærm. Ét er at sidde og redigere indhold og designe infoskærmen på computeren, noget andet er, at se det på en almindelig skærm.

PeterAdamsen

Rune Breinholt Andersen, Grafiker

Bang&Olufsen logo
verdo-ref
Arbejdstilsynet logo
Hørkram logo
Aalborg Universitet logo
bauhaus-ref

Har du spørgsmål til vores infoskærme?

Skriv til os og vi vender tilbage til dig hurtigst muligt.
Du er også altid velkommen til at ringe til os på
tlf.: 71 92 62 22

3 + 10 =

Du kan helt gratis teste vores software.

Vores support sidder også klar til at hjælpe dig!

Forhandlere

LCD Media logo

i-Charge logo

Cipex logo

Profox logo

Proshop Europe logo

Provira logo

Johnsen logo

Itino logo

Jysk IT logo

Passion for AV logo

Kameli logo

Logo iAdvice

Logo NordicScreen hvid og grøn

NordicScreen ApS  •  Normansvej 1, 8920 Randers NV
E-mail:
info@nordicscreen.dk   •   Tlf.: 71 92 62 22